15 May 2016

Pilihan hidup kau...eh aku.

Dalam hidup ada begitu banyak pilihan. Dan aku selalu berdoa supaya aku buat pilihan yang betul. Aku minta jalan yang terbaik dari DIA. Ya, aku taksub dengan doa. Buat apa-apa, mesti nak minta DIA tolong. sebab, aku memang sejenis manusia tak reti buat pilihan. Disebabkan itu, aku depend on HIM for everything I want to do, I need to do, semua lah.

During this final year, seems like I can see some of my friends tend to stress out too much, and choose to show how tired they are. YES, no joke. Final year is hard. Tapi, kau kena habiskan sesuatu yang kau dah mulakan.  Macam main game, makin lah tinggi level kau, makin susah. Kan?

Aku boleh pilih untuk rendam segala jenis penat lelah sejak 5 tahun dulu, untuk hidup dalam kesedihan, hidup dalam pasrah dan sentiasa mengeluh. Sebab penatnya hidup, bila kadang-kadang kau kena berlari sini sana, to make sure everything's gonna be okay. Your family, your studies, your friends, kau tak tinggal satu pun untuk catch up and update about this 3 part of your life. Tapi, aku selalu memilih untuk tukar semua kepenatan tu pada senyuman dan spread my positive vibes, jadi aku pun akan terus kuat untuk hadapi hidup. 

Sampai sekarang, lama-lama aku terbiasa untuk tutup segala jenis rasa, dan luahkan positiviti je untuk orang kenal aku. I can smile all the way, I can cover up my feelings until the end of the day. Live your life to the fullest, or else kau akan menyesal. (Aku masih rasa malu, bila baca my old post on fb years ago. Feel like derrr why your life looking so pathetic? Blurghhh *Lempang diri sendiri*)

Dulu, masa aku hilang semua, aku memilih untuk bersedih. Dan sampai sekarang, aku menyesal sebab waktu terbuang begitu saje. Aku tak ambil apa-apa pun dari hidup masa lalu, melainkan kesedihan. Sampai lah bila makin dewasa, aku rasa untuk nikmati hidup. Sampai akhirnya, aku rasa pilihan hidup aku sekarang, adalah satu pilihan yang tak aku kesalkan. Berbahagialah, walau apa pun keadaannya. Macam kata Dr Mohaya, audit minda. Oh how her positivity motivate me so much!

This final year....sometimes aku rasa aku nak baling laptop bila stress wahahaaha. My final year project and so many things to catch up, I think 24 hours is not enough. Kengkadang tu, breakfast tak sempat, konon nak makan tengah hari, tapi tak sempat jugak, lastly makan dah petang...sampai rasa lebih baik aku puasee wahaaha. But toward the end of the day, I still can smile, while remembering the day on my bed, before I sleep. At least, I did something. There's something that I can count of, when I sit all alone.

Ini pilihan hidup aku setelah bertahun terendam dengan berjuta cerita yang tak dapat aku luahkan. Aku memilih untuk terus hidup, dan biarkan cerita tu jadi kekuatan aku. Aku nak create something so that there's something that can make me proud of myself (at least when I'm looking into the mirror, berangan hehehe) What doesn't kill you makes you stronger =) 

Even kengkadang buat fyp ni rasa macam Ya Allah stressnyaaa!
But I still want to do my Master in Microbiology engineering research. 7 months to go, hopefully I don't change my mind and still want to be Dr. L someday ;p




.