05 July 2017

Bila raya orang persoal kenapa

Kelmaren raya.
Orang persoal kenapa.
Buat aku terkesima.

Mungkin sebab aku yg paling pandai sorokkan luka
Aku yg paling tahu kata, "tak apa"
Aku yg selalu diam malas nak berkata-kata
Aku yg selalu biar senyum hias setiap budi bahasa

Jadi aku yg paling tak layak rasa suka
Aku yg paling tak layak nak kata aku sedang duka
Aku yg paling tak layak nak kata, hati ni dah tak ada jiwa
Aku yg paling tak layak persoal kenapa

Kalaulah dia tahu
Aku seolah manusia entah mana hati yg masih belum disentuh rasa pilu.

Bilamana seolah dia mati tanpa beritahu
Tapi dia hidup mungkin aku yg tak ambil tahu.

Ps : Aku pun manusia. Jelasnya, aku pun terluka bilamana dia cuba buat anak perempuan itu tersenyum & ketawa, dan aku, anak perempuannya berhempas pulas memerah otak, esok bagaimana?

Hingga lepas beberapa tahun, dia tanya "sayang ayah tak?"

Keluarga kata
"Macam tu lah!" - Bila aku cuma senyum

Tapi dalam diam aku berkata "kholas". Mereka yg tak tahu maksudnya.

.